بازی کده مجله تخصصی مهندسی برق

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تاریخچه «الهیات و نظریه اجتماعی، فراسوی عقل سکولار» عمده ترین جای پا متفکر معاصر، جان میلبنک است. مخاطبان این کتاب هم نظری پردازان مدنی و اندوه متألهان اند. تقلا میلبنک بر آن بوده است که به عملی پردازان اجتماعی امکان نقض شکاکانۀ نظریۀ اجتماعی مدرن سکولار را از چشم اندازی مغایر با آن، در این تک چشم انداز مسیحیت، علامت دهد.

سعی میلبنک اثبات این خواهد بود که مهم ترین تخیل های حاکم بر چنین نظری ای مبتنی بر ارامش یا رد مواضع مسیحیت ارتدکس است.این تغییر جهات روحی عمده به لحاظ عقلانی مشت رفعت همان قدر «تفسیر پذیر» ند که خود مواضع مسیحیت.

ماهیت کارهای میلبنک میان رشته ای وجود داشتن آن ها و رفت آمد مدام بین نظریه های مدرن فلسفی و علوم اجتماعی و نظریه های قرون وسطی و الهیات مسیحی است. این کتاب به موعظه حکیم حسین کچویان هیکل هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و طی ۲ سال ترجمه گردیده که در معرفی و دیدگاه های میلبنک بسیار مؤثر است.

جان میلبنک در کتاب «الهیات و نظریۀ اجتماعی؛ فراسوی سنگ سکولار»، بوسیله طریق ای استادانه گسترش اندیشۀ اجتماعی مدرن را بازنگری کرده است. دیدگاه او، مبتنی پهلو یک بازبینی جامع از نظریۀ اجتماعی است که داخل گذشته، با ماکیاولی و هابز آغاز شده و در ساعت معاصر، از سر کسانی چون رابرت بلا و پیتر برگر اتساع یافته است.او بدون نفی هیچیک از نظرات ایشان، عزب بوسیله علامت اعطا کردن نقاط قوت آن ها پرداخته است. تو این نوع دیدگاه، روسکین و گادوین در طول کارل مارکس و ماکس وبر صبر می گیرند و دومایستر و دوبونالد از همراهان امیل دورکیم به حساب می آیند.

میلبنک درون این کتاب، به بازنگری از گشادگی اندیشۀ اجتماعی مدرن اقدام کرده که همزمان، غصه بوسیله نقد پارادیم ها و الگوهای غالب آن می پردازد و غم ویژگی های ذاتی و تنگناهای درونی دستاوردهای آن را مطرح می کند. در پایان، آنچه او ارائه می کند، تنها یک دیدگاه الهیاتی است؛ «تصویری مطلقاً مسیحی از صلح و آرامش هستی شناختی» که فرمان دلپذیر و نغمۀ خوش آهنگ «زندگی اجتماعی» را می نوازد؛ زندگی ای که بصیرت سکولار و عرفی گرای آدمی، از دیرباز در خیز وجوی آن بود، اما هیچ گاه نتوانست آن را بیابد.

محاجه میلبنک از سنخ قضایای دیالکتیکی است که با متون اندیشۀ مدنی همراه شده است که عزب نشان از زیربنای حساب دان آن می دهد و از شیوه کشف محدودیت های آن، می توان از همان آغاز، پی بوسیله ارتکاب آن برد. بسیاری از ناتوانی ها و شکست هایی که میلبنک از آن ها یاد می کند، داخل زمرۀ ریشه های نظریۀ اجتماعی داخل دانش عرفی گرای (حجر سکولار) آدمی بوسیله شمار می آید؛ خرد عرفی گرایی که داخل آغاز دورۀ مدرن، در نبض وجوی زیربنایی عملی بخاطر صلح و آرامش اجتماعی وجود که الهیات، فرسوده از ارائۀ آن شده بود. بدین منظور، نظریه پردازان اجتماعی، به جعل تعبیر و مفهوم «سکولار» (عرفی گرایی) دست زدند؛ قلمرویی که در آن، آرمان ها و خواسته های آدمی، به طور مشخص از تکالیف غایی او جدا می شد. چنین طرحی عاری شک، تا جاهایی، بیشتر نمی توانست توفیق آمیز باشد و آن هم، صرفاً درآنجاهایی که کوشید تا از طرق مختلف، آگاهی و ادراک دینی را گیج سازد و آن را خطا شود.

میلبنک حاصل اندوهناک است که تلاش بخاطر به خدمت درآوردنِ معرفت عرفی گرا (حجر سکولار) در قلمروی امور دینی و چارچوب نظام الهیاتی تو طرز فرود امدن به «داد» و «صلح»، عاقبت محکوم به محدودیت های خویشتن همین خرد قانونی گرا خواهد شد.

این نتیجه گیریِ جدیدی نیست؛ اما هنگامی که دیگران داخل این نقطه متوقف مانده اند، تنها محل دیالکتیکی میلبنک است که بوسیله طور مبهم و سربسته، با چنگال انداختن به برخی الهامات غیبی و امور ماوراءالطبیعی، کار خود را آغاز می کند.

فهرست کتاب به تطویل پایین تر است:

جزء فاتحه: الهیات و لیبرالیسم

- الهیات دیپلماتیک و علم جدید محاکمه
- اقتصاد دیپلماتیک به مثابه عدل الهی و علم مسابقه و قدرت

بخش دوم: الهیات و پوزیتیویسم

- اجتماع شناسی ۱: از مالبرانش تا دورکیم
- اجتماع شناسی ۲: از کانت تا وبر
- نظارت به خشکی امدن حکم متعالی: نقدی کنار اجتماع شناسی کیش

پاره سوم: الهیات و دیالکتیک

- در دفاع و رد هگل
- درون دفاع و رد مارکس
- تأسیس فقره ماورا غریزی: الهیات سیاسی و رهایی در مبنا اندیشه کاتولیکی مدرن

بسرنوشت شوم دچار کردن چهارم: الهیات و تباین

- علم، غلبه و واقعیت
- خشونت هستی شناختی یا صعب پست مدرن
- نفاق فضیلت، فضیلت تفاوت
- خانه دادن دیگر: الهیات به مثابه علم اجتماعی

تاریخچه الهیات و نظریه اجتماعی؛ فراسوی حجر سکولار تالیف جان میلبنک با ترجمه شهناز مسمی پرست و شهرزاد قانونی و ویراسته ایرج عرفی به همت انتشارات ترجمان با نرخ ۶۶ هزار تومان منتشر شده است.
  • ۹۹/۰۸/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی