بازی کده مجله تخصصی مهندسی برق

علاقه مندان به دنیای سخت افزار طی هفته های اخیر توجهشان را معطوف جدیدترین نسل از کارت های گرافیک انویدیا با نام خانواده ی GeForce RTX 3000 برپایه ی معماری امپر کرده اند؛ کارت های گرافیکی که نسبت به سری RTX 2000 پیشرفت محسوسی به خود دیده اند و قدرت گرافیکی بسیار زیادی برای گیمینگ 4K و 8K عرضه می دهند. یکی از اتفاقاتی که به تعاقب نمایش ی کارت های سری امپر رخساره داد، هبوط شدید آن ها در فروشگاه ها حیات. بررسی ها نشان می دهد دقایقی پس از آغاز فروشRTX 3080 در فروشگاه های منتخب، موجودی آن ها سریعا به اتمام رسید.

دو کارت گرافیک RTX 3080 و RTX 3090 زمان حال تند ترین کارت های گرافیک بازار هستند، اما افراد قدری شانس ابتیاع آن ها را نمایان کرده اند و انویدیا همچنین بوسیله دلیل کمبود کارت گرافیک از انسان عذرخواهی کرده است. دلایل متعددی می استعداد برای تکمیل موجودی کارت های گرافیک سری امپر عنوان کرد. این که میزان دعوی برای کارت های جدید، به خصوص مدل RTX 3080 اوج است، حقیقتی پذیرفتنی است؛ ولی به احتمال زیاد زیاد، برهان اصلی کمبود کارت های گرافیک متاخر انویدیا، دشوار درون تأمین قطعات اولیه ی آن ها به دلیل دنیاگیری ویروس کرونا است.

اتفاقی که شرایط را بدتر کرد این بود که خریداران کارت های متاخر انویدیا سراغ فروشگاه eBay رفتند و این کارت ها را با بها چندین هزاره دلار بخاطر فروش گذاشتند تا از این طریق سود زیاد احسان کسب کنند. انویدیا تو آستانه ی آغاز عرضه ی RTX 3090 با گستردن اطلاعیه ای اعلام کرد این کارت گرافیک با مشکل کمبود شان مواجه خواهد وجود. 

فرانک آزور، معمار ارشد راهکارهای گیمینگ داخل AMD، بوسیله رطوبت حرف های جدیدی در توییتر گفته است. انفراد با صیت کاربری [email protected] در توییتر، نوشت: «خب... امروز نتوانستم RTX 3090 را بخرم و این یعنی برای مدت زمانی اندک، بخشی برای کارم بغرنج پیش خواهد آمد. آیا آن ها می توانند حداقل یک کارت گرافیک جدید کوادرو عرضه کنند تا کارم را انجام دهم؟ ۱۰ دلار مقاطعه می بندم که AMD همچنین محصولات جدید خود را بوسیله شکل محدود نمایش می نرم». فرانک آزور در پاسخ به این توییت نوشت: «مشتاق هستم تا ۱۰ دلار شما را بگیرم». این موضوع نشان می دهد AMD در جدیت است شمار درخورتوجهی از کارت های گرافیک جدید خود را از همان روز اول ارائه کند تا مشکل کمبود کارت گرافیک پیش نیاید (از کارت های گرافیک نسل بعد AMD با نام قوم ی Radeon RX 6000 ملقب به بیگ نوی (Big Navi) یاد می شود).

انویدیا در اقدامی غیرمنتظره غرض گرفت در کارت های گرافیک سری امپر از دای (Die) تولیدشده توسط سامسونگ استفاده کند. سامسونگ اخبار کرد دای هایی که به انویدیا برای کارت های RTX 3000 تحویل داده، برپایه ی لیتوگرافی هشت نانومتری تولید شده اند. لیتوگرافی هشت نانومتری انویدیا ازلحاظ فنی لیتوگرافی جدیدی محسوب می شود و به همین دلیل پیش بینی می کنیم نمونه بازدهی آن تو پیمانه هوی نباشد؛ بدین مجرد که لیتوگرافی هشت نانومتری بخاطر رسیدن به بلوغ مناسب، به زمان حاجت دارد. 

ازطرفی دیگر AMD را داریم که غرض پژمرده درون کارت های گرافیک دوده بعد خود سراغ استفاده از لیتوگرافی هفت نانومتری فین فت TSMC برود. گرچه این موضوع هنوز به صورت رسمی تأیید نشده اما گفته می شود AMD سراغ نسخه ی ویژه ای از لیتوگرافی هفت نانومتری TSMC رفته.

آخرین گزارش ها اعلام می کنند تراش های متکی بر این لیتوگرافی دارای انبوهی نقصِ ۰٫۰۹ نقص به ازای هر سانتی متر مربع (cm۲) هستند. چنانچه شایعه ها نسب داشته باشند، خراش ی نوی ۲۱ (Navi 21) - همان خراش ای که قدرت پردازشی کارت گرافیک Radeon RX 6900 را تأمین می نرم - فراغت است دارای یک دای با ابعاد ۵۰۵ میلی متر مربع (mm۲) باشد. با فرض این که تراکم نقص لیتوگرافی TSMC از زمان انتشار آخرین گزارش بهبود پدیدار کرده باشد و نوی ۲۱ از دای ۵۰۵ میلی متر مربعی بهره بگیرد، می توانیم بگوییم AMD می تواند در نوی ۲۱ بوسیله نرخ بازده نزدیک به ۶۵ درصد دست مشهود نرم که نرخ چندان بدی نیست.

جنگ بین تراشه های سری Radeon RX 600 و GeForce RTX 3000 قطعا در ماه های آینده زیاد جالب خواهد بود. اگر بیگ نوی بتواند ازلحاظ قیمت و غلبه گرافیکی بوسیله پای معماری امپر برسد، «دردسترس وجود داشتن» کارت های گرافیک، مرطوب ی نهایی را مشخص خواهد کرد.بیشتر بخوانید:داستان بالا گیری و کاستی کارت های گرافیکی حاضر به چند پردازندهمشخصات خانواده AMD Rembrandt با هسته Zen 3 و RDNA 2 بی پرده شدمشخصات ابتدایی AMD Ryzen 7 5700U فاش شدانویدیا RTX 3090 ورزش های 4K را ۱۰ تا ۱۵ درصد سریع تر از RTX 3080 انجام می کندمشخصات پردازنده گرافیکی AMD Navi Flounder مبتنی بر معماری RDNA 2 رؤیت شد
  • ۹۹/۰۷/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی