بازی کده مجله تخصصی مهندسی برق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کتاب «دانش خطرناک؛ شرق شناسی و مصائب آن» نوشته رابرت اروین بوسیله لطافت با ترجمه محمد دهقانی توسط نشر ماهی منتشر و راهی بازار پاشیدن شده است. نسخه واقعی این کتاب سال ۲۰۰۸ توسط انتشارات اُورلوک در نیویورک چاپ شده است.

تصویری که نویسنده تاریخ پیش رو از شرق شناسی ارائه کرده، عمه موافق دیدگاه ادوارد سعید تو کتاب مشهور «شرق شناسی» اش است که به به گفته مترجم کتاب، با نیتی خوب و انسان دوستانه اما آلوده به تعصب عربی تصنیف شده است. دهقانی می گوید سعادتمند در آن کتاب بیش از آن که واقف شرق شناسی باشد، به حمله به مبانی سیاسی و عقیدتی امپریالیسم بریتانیا و آمریکا پرداخته است. یکی از مسائل دیگری بی قراری که دهقانی درباره تاریخ ادوارد سعادتمند بوسیله آن اشاره کرده این است که سعادتمند در کتاب خود، شرق را به ملا اسلام و روحانی اسلام را هم بوسیله دنیای عرب تقلیل داده است.

تاریخچه «شرق شناسی» ادوارد سعادتمند سال ۱۹۷۸ منتشر شد و ادیب تاریخچه «علم خطرناک» می گوید چنانچه آن کتاب نبود، این کتاب او هم تالیف نمی شد. «دانش خطرناک» به گفته مترجمش، پاسخی عالمانه و منصفانه به تندروی ها، اشتباهات و مغلطه های ادوارد سعادتمند است. رابرت اروین از همان ابتدای کتاب خود با وضوح می گوید «شرق شناسی» سعادتمند حاصل شیادی شریرانه ای است که امتیاز خطاهای صادقانه آن از سیاه نمایی های عامدانه اش شاق است.

«دانش خطرناک» پیش از شروع، یادداشتی از مترجم و مقدمه را محتوی می شود و داخل ادامه ۱۰ خلع اصلی با این عناوین دارد: «تلاقی تمدن های کهن»، «ابتکار کهن خواه کفر جدید»، «شرق شناسی رنسانس»، «قداست مطالعات خاوری»، «روشنگری از لونی دیگر»، «مطالعات شرقی تو عصر بخار و سالوس»، «دودستگی داخل میان شرق شناسان»، «نوبت مستعجل شرق شناسی»، «کاوشی در ماهیت یکی از مجادلات صد بیستم» و «دشمنان شرق شناسی».

رابرت اروین در کتاب پیش رو، به جز پاسخ به ادعاهای ادوارد سعید، مسئله ها و مکاتب شرق شناسی را با دیدگاه انتقادی بررسی کرده و چهره هایی چون رابرت براون، لویی ماسینیون و نیکلسون را هم در این زمینه معرفی کرده است. بوسیله این ترتیب تاریخ «خرد خطرناک» تاریخ تحلیلی شرق شناسی را از مقدمه تا برهه ابتدایی قرن بیست ویکم تو پیاده شدن می گیرد.

در قسمتی از این تاریخچه می خوانیم:

بارتلمی دربلو (۱۶۲۵-۱۶۹۵) کاتولیک پرشوری بود که پس از تحصیل متون کلاسیک و فلسفه به مطالعه زبان عبری صیقل تا عهد عتیق را بهتر بفهمد. او سرانجام در کولژ دو فرانس استاد تعبیر سریانی شد. دربلو یکی از عتیقه شناسان و شرق شناسانی حیات که کولبر از استیناف هایشان امنیت می کرد. اگرچه قفسه را می توان پیشگام سازمان المعارف اسلام داخل قرن بیستم دانست و در جوهر ماخذی مهم به شمار می آمد، کار دربلو بیش تیز صبغه ادبی داشت، چنان که حکایات و عندالاقتضی اشعاری هم در میانه مدخل های آن به چشم می خورد. عمر های پلوتارک سرمشقی ادبی دانسته می شد و دربلو هم، به پیروی از آن، طرح اخلاقیات را به وزن ثبت وقایع رادیکال می شمرد. او هیچگاه گاه به خاورمیانه عروج نکرده بود و طبعا بوسیله رویدادهای سیاسی یا تجاری روز علاقه ای نداشت.

این کتاب با ۴۶۸ صفحه، شمارگان هزاره و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸۲ هزار تومان منتشر شده است.
  • ۹۹/۰۷/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی